Friday, August 28, 2020

BAB 8 - DENDAM TERAKHIR SEORANG LELAKI

 


KAMI tiba di Lapangan Terbang Bandung jam 11 malam (Malaysia) Bererti di Bandung sudah jam 12 tengah malam. Aku betulkan masa mengikut waktu di sini. Hampir setengah jam juga kami menunggu pemandu pelancong yang sudah ditempah Haq. Walaupun jam sudah lebih pukul 12 tetapi jalan raya masih sesak dengan kenderaan terutama motorsikal. 

Lebih kurang 45 minit di dalam kereta, akhirnya selamat juga sampai di hotel. Agak mewah hotelnya kalau aku kira di Malaysia hotel sebegini bertaraf 4 bintang. Aku tidak tahu berapa kos sebenar percutian bulan madu ini, semuanya diuruskan Haq. Aku cuma tinggal enjoy! 

Masuk ke dalam bilik, aku terpegun sendiri. Pemandangan yang tidak indah tapi cukup buat mata tertarik untuk terus melihat ke luar. Pembangunan yang bersepah-sepah, tidak terancang, sepanjang tepi jalan penuh dengan peniaga-peniaga kecil... jalan raya yang sentiasa dipenuhi segala jenis kenderaan... Memang kalah teruk KL! Pun begitu, itu lah keunikannya.

Asyik aku memerhati pemandangan di luar, sedar-sedar sudah ada tangan yang memeluk tubuhku dari belakang. Aku mengeratkan dakapan menjadikan ia bertambah hangat.

“Esok kita pergi tempat yang menarik kat sini. Banyak sebenarnya, ada yang tak sempat pergi pun nanti.”

“Rayla tahu. Dah google sebelum sampai sini. Banyak tempat shopping tau abang. Murah je. Rayla dah list tempat-tempat yang best.” Bersemangat aku memberitahunya. Namun dia kelihatan seperti leka dengan perkara lain.

 “Ya ke? Nanti kita pergi k.” 

Aku senyum sendiri bila lilitan tudung terasa dileraikan. Aku hanya membiarkan dia buat apa yang dia mahu. Habis leher aku diteroka, dia mula mencari hujung baju. Aku tahu sasaran bibirnya. Dan aku takkan benarkan untuk malam ini.

“Rayla nak mandi...” Aku berpaling memandangnya. Jelas mukanya tidak mengizinkan aku ke mana-mana tapi aku tetap menjauhinya. Membuka bagasi dan mencari pakaian tidur untuk ditukar. Melihat dia masih berdiri tidak mahu berganjak, aku mendekatinya semula. Membuka pakaiannya dan menarik tangannya ke kamar mandi. Aku tahu dia rasa ditolak dan aku tak mahu dia fikir yang bukan-bukan.

“Mandi sama nak? Ada jakuzi! Nanti Rayla tolong gosok-gosokkan badan abang, abang nak Rayla urut pun boleh.” Pujuk aku lembut. Mukanya yang tadi tegang mula mengendur.

“Kenapa Rayla selalu menolak bila abang mahukan Rayla?” Tak kuduga dia akan menyoal aku tentang itu. Aku diam seketika, mengambil tangannya dan aku lingkarkan ke pinggang aku. Dalam jakuzi kami berendam bersama-sama. Dia di belakang dan aku di depan. Aku tak nampak riak mukanya cuma aku pasti dia kecewa dengan penolakan aku.

“Rayla tak sayangkan abang?”

“Rayla sayangkan abang. Bukan sengaja Rayla nak menolak. Cuma masa tak sesuai and Rayla rasa tak bersedia. Takut nak menghadapi situasi tu.” Dan aku rasa waswas dengan Haq. Seperti Ada yang tidak kena. Entah lah, mungkin helah dan tipu daya syaitan.

“Hmmm...” Dia menarik aku lebih rapat padanya. Tangan kanannya meramas dadaku manakala tangan kirinya menjalar ke kelengkang aku, mengusap perlahan. Aku cuma diam menurut perlakuan Haq tanpa ada niat mahu membantah. Ringan-ringan boleh, yang berat tunggu lah sedikit masa lagi. Aku juga perlu bersedia mental dan fizikal. Hubungan dua hala tidak boleh dilakukan secara terburu-buru.

 

HARI kedua kami di sini, Haq minta pemandu pelancong kami, Pak Alex ke kawah putih. Aku tak tahu lah apa benda yang ada kat sana tapi Haq menyuruh aku memakai baju tebal. Sejuk kut kat sana. Aku pun tak dapat agak. Hadap saja lah. Ada yang nak bawa pun aku sudah cukup bersyukur.

Dari hotel kami menginap, lebih kurang sejam setengah juga hendak tiba di sana. Ditambah pula dengan jalan yang sentiasa sesak, agaknya dua jam perjalanan kami. Sebelum tiba di kawah putih lagi aku sudah terasa sejuk yang mencengkam. Boleh bayang tak di kawah putih nanti sejuknya macam mana? Tahap beku kut!

Oleh kerana kawah tersebut mengeluarkan kabus dan bau yang kurang menyenangkan, Haq terpaksa beli mask untuk aku dan dia. Ramai juga yang ke sini, walaupun bagi aku tak ada apa-apa yang menarik, selain pemandangan kawah putih yang cantik, suhu rendah, bau yang tak selesa di hidung, tapi kelihatannya Haq sangat menghargai tempat ini.

Aku cuma mengikut langkahnya. Ada kalanya dia menghampiri kawah yang tidak lagi aktif itu dan ada masa dia memusing 360 darjah melihat suasana di sekeliling. Aku kira dia begitu menyukai tempat yang damai begini berbanding aku yang suka aktiviti lasak dan ekstrem. Tempat yang bagi aku tiada apa-apa seperti ini sangat membosankan.

“Abang...” Aku datang memeluk pinggangnya. Dia tersentak sedikit sebelum menoleh memandang aku. Tersenyum lebar.

“Suka sangat eh?” Aku balas senyumannya.

Dia mengangguk seraya merangkul bahu aku rapat padanya. “Sayang sejuk?”

Gila tak sejuk. “Tu yang datang peluk abang ni.”

Sorry abang tak sedar. Ralit sangat...”

“Eh tak apa lah. Rayla tak kisah pun. Oh ya, abang nak tangkap gambar tak? Meh Rayla ambilkan.” Aku keluarkan handphone membuka aplikasi kamera. Tak tunggu persetujuannya. Sebenarnya aku kekurangan gambar suami aku jadi sementara ada peluang mengambil gambarnya akan aku ambil banyak-banyak.

Baru saja aku melepaskan pinggangnya, dia segera tarik tangan aku meletakkan semula di tempat tadi. “Kita welfie lah. Ada Rayla baru cantik gambar.”

Hah. Ayat manis dari Haq. Aku berchia-chia dalam hati saja lah. Tak tertunjuk rasa teruja di depan lelaki ini.

Dalam beberapa gambar welfie, aku hanya mampu senyum malu. Selebihnya aku toleh pandang ke arah Haq kerana dia buat benda yang aku tak sangka!

“Abang... orang ramai ni.”

“Dorang tak pandang. Cepat tangkap.”

Ya lah tu! Aku mula diserang penyakit parkinson. Entah kabur kut gambar yang aku ambil. Semuanya gara-gara Haq. Ambil gambar biasa-biasa je tak boleh ke? Perlu ke buat begini?

“Dah lah tu.” Biasanya aku tak pernah menolak perlakuan gatal Haq, tetapi sekarang aku terpaksa menolak demi maruah kami berdua. Mana boleh sesuka hati menggatal merenyam di depan orang ramai. Tak malu ke?!

Aku sedaya upaya mahu loloskan diri tapi Haq ketatkan rangkulan. Sebelah tangan di perut aku dan sebelah lagi di dada aku. Bibirnya sejak tadi meronda di pipi dan tepi bibir aku. Bukan aku tak tahu dia sengaja ambil kesempatan.

“Sejuk-sejuk ni best kalau peluk sayang. Best lagi kalau dapat makan sayang.”

Dia mula dah. Dia mula dah! Sehari tak mengungkit bab bilik tidur tu tak sah.

“Geram abang nak gigit-gigit kulit sayang ni.” Sejurus itu dia gigit pipi aku. Terjerit aku menerima gigitannya itu. Tak sakit cuma terkejut.

“Haq, seriously can you behave?”

I can't, Rayla. Selagi tak dapat sayang abang tak boleh behave. Sebenarnya, abang tak nak behave.”

Amboi! Rasa seperti diugut pun ya juga. Sejak bila Haq jadi begini? Aku mula rasa tak enak. Aku tak mampu jangka tindakan Haq. Apa yang dia mahu lakukan?

Pak Alex, bisa bantu rakam gambar kami? Kasi lucu ya.” Haq segera mengambil handphonenya dan diserahkan kepada Pak Alex. Terus aku membatukan diri bila Haq pusingkan tubuh aku memandangnya.

“Sayang abang tak?”

Okay soalan perangkap. Apa akan jadi kalau aku jawab sayang? Kalau aku jawab tak sayang, bagaimana pulak reaksinya nanti? Haq ambil tanganku dan dipaut di lehernya. Manakala lilitan tangannya di pinggangku makin dieratkan. Entah berapa banyak dah Pak Alex tangkap gambar kami candid begini. Aku tak sanggup nak kira.

“Sayang tak?” Sekelip mata ciuman hinggap di dahi. Aku makin tertegun di situ. Malu sampai tak terkeluar suara memberikan jawapan. Seperti banyak mata yang memandang ke arah kami dan aku tak tahu mengapa aku rasa berdosa.

“Sayang?” Bibirnya di pipi aku. Ciuman yang bagai renjatan itu buat aku laju menganggukkan kepala. Tujuan aku cuma satu, tak mahu dia teruskan ciumannya tapi nampaknya aku silap besar.

Good. Abang akan buat Rayla makin sayangkan abang.” Tahu bibirnya di mana sekarang? Aku tak sanggup nak buka mata pandang sesiapa, jadi aku tutup mata seperti terkatupnya mulut aku dek mulut Haq.

Selepas solat jamak maghrib dan isya', Haq ajak aku jalan-jalan di sekitar luar hotel. Sepanjang tepi jalan yang menjual pelbagai barangan, tidak ada satu pun yang menarik perhatian Haq. Berbeza denganku yang terasa mahu beli semua benda. Malah beg yang ada sulaman gambar Mr. Bean pun boleh buat aku tertarik!

Lemah lembut aku memujuknya memberiku wang. Bila ada duit kat tangan baru senang hati nak beli apa-apa. Aku fikir Haq tidak mahu melayan permintaan aku, kerana dia buat tak dengar saja bila aku bercakap. Tapi akhirnya dia bagi Rp 500,000 bila aku benarkan dia meminta balasan daripadaku.

Dan balasannya, malam nanti aku tak boleh tidur sebelum dia. Aku tak tahu apa rancangan dia tapi sebab aku nak duit dia, kena hadap saja lah apa pun yang dia minta.

No comments:

Post a Comment